Kundeservice 70 60 65 00 Alle hverdage mellem 07.30-16.00 Book online her 90% vil anbefale DEKRA til andre


JANNIK AUGSBURG, KURSIST I BRØNDBY

Pensionen må vente – jeg vil meget hellere køre bus

Da Jannik Augsburg nærmede sig de 65, kneb det med at få opgaver nok i hans lille konsulentvirksomhed med speciale i generationsskifte. Han følte sig imidlertid langt fra klar til en pensionisttilværelse og benyttede sig derfor af sit lokale jobcenters tilbud om 6 ugers selvvalgt uddannelse og TUC DEKRA JOBGARANTI til at øge sine jobmuligheder i en anden branche. I dag arbejder han derfor også som deltids-buschauffør for De Blaa Omnibusser A/S - og han er vild med det.

- Jeg havde jo egentlig aldrig forestillet mig, at jeg skulle stoppe med at arbejde før jeg var 75, beretter Jannik Augsburg, der for knap en måned siden rundede 65. Men efterspørgslen på konsulenthjælp til ejer- eller generationsskifte i små og mellemstore virksomheder stod ikke længere mål med hans forventninger om et aktivt arbejdsliv som selvstændig. Derfor besluttede han sig for at kigge efter supplerende jobmuligheder i en anden branche. I årevis havde han leget med tanken om at blive handicap-chauffør, nu var tiden inde.

Således besluttet, fremlagde Jannik Augsburg sin idé for sin jobkonsulent i Helsingør Kommune, som uden tøven bakkede op om forslaget og sørgede for, at han fik de nødvendige kurser – og dertil JOBGARANTI som sikrede ham hjælp til at komme i job efter endt uddannelse.

- Og vi havde travlt, husker Jannik, for når man først er fyldt 65, er man ikke længere omfattet af dagpengesystemet.

BUSKØREKORT PÅ 6 UGER

Første del af Janniks chaufføruddannelse startede i august måned sidste år, via 6 ugers selvvalgt uddannelse på TUC DEKRA’s Uddannelsescenter i Ishøj. Herefter fulgte 5 dages kursus i ’befordring af bevægelseshæmmede’* (BAB-modulerne 1, 2 & 3), 5 dages ’rutebus-kursus’* og endelig et endagskursus i ’rejsekort’*.

- Jobcentret betalte det hele, forklarer Jannik Augsburg, - og jeg er lykkelig for, at de mente, at jeg var værd at investere i!

I løbet af efteråret kunne Jannik så begynde at kigge sig om efter et job som handicap-chauffør. Han fandt dog ret hurtigt ud af, at det var svært at få job i sit lokalområde – derfor anbefalede TUC DEKRA ham i stedet at overveje et job som buschauffør – de havde bl.a. et samarbejde med De Blaa Omnibusser A/S, som de gerne ville formidle kontakt til.

JOBGARANTIEN ER EFFEKTIV

- Jeg var selv meget opsøgende omkring at få arbejde, og blev hele vejen støttet af TUC DEKRAs jobkonsulenter, der har fingeren på pulsen inden for branchen og bl.a. kan anbefale egnede kandidater til deres samarbejdspartnere og sørge for, at man kommer til samtaler. Det har givet stor tryghed, fortæller Jannik og understreger, at han oplever JOBGARANTIEN som super effektiv.

- Gider man selv investere lidt energi og tid derhjemme, så gør jobkonsulenterne alt hvad de kan for, at man kommer i mål.

Og i mål kom Jannik Augsburg, også selvom det indimellem har været hårdt at tilegne sig al den nye viden på forholdsvis kort tid. Den 3. februar 2015 startede han således som deltid-buschauffør hos De Blaa Omnibusser A/S.

ARBEJDE GIVER LIVSKVALITET

- Jeg havde nu aldrig i mit liv forestillet mig, at jeg skulle ende som rutebuschauffør på deltid, smiler Jannik, men tilføjer, at han faktisk er ret vild med det. Også selv om buschaufførbranchen har ry for at være travl og temmelig stressende, og at passagerne kan blive vrede, når køreplanen skrider.

- Men de par gange det foreløbig er sket, har jeg bare sagt: Det beklager jeg meget – jeg håber, du når det du skal alligevel, og så har det ikke været noget problem.

Samme tilfredshed synes han også at opleve blandt sine nye kolleger - og hos tidligere medkursister, der ligesom han har skiftet jakkesættet og skrivebordet ud med en plads bag rattet:

- Når jeg indimellem ser deres Facebook-opdateringer, er de nærmest ved at boble over af glæde, siger han.

Selv glæder Jannik sig først og fremmest over fortsat at være tilknyttet arbejdsmarkedet – det giver ham livskvalitet – og deltidsjobbet som buschauffør giver ham tillige fleksibilitet til fortsat at tage konsulentarbejde, hvis der skulle dukke spændende opgaver op.

- Så pensionisttilværelsen må altså vente 5-10 år endnu – jeg vil meget hellere køre bus, slutter Jannik Augsburg.


Læs mere om de enkelte uddannelser og kurser her på hjemmesiden - under Uddannelser.