Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram
Kundeservice 70 60 65 00 Alle hverdage mellem 07.30-16.00 Book online her 90% vil anbefale DEKRA til andre


Varebil Efteruddannelse

Folketinget har denne sommer vedtaget en ny lov, der betyder efteruddannelse til varebil chauffører. Den nye lov træder i kraft i to omgange, den mere administrative del er trådt i kraft, mens selve tilladelseskravet først træder i kraft 1. januar 2019. Den nye lov, som er blevet kald Godskørsel Light, omhandler varebiler, der kører med gods for fremmed regning på under 3500 kg. Overordnet set kommer loven til at betyde, at branchen får ordnede forhold, mere kontrol og mere uddannelse. Det betyder, at vognmændene nu skal have en vognmandstilladelse for at drive forretning og samtidig skal chaufførerne nu uddannes.

Hvad betyder det for chaufførerne? 

Som nævnt er den nye lovgivning lig med uddannelse, og det gælder både nye og erfarne varebilschauffører. Der er blevet lagt op til, at der skal være en reel vognmandsuddannelse. Hvilket for kommende vognmænd og chauffører betyder et grundkursus. Men det betyder også uddannelse for eksisterende chauffører, da der ikke kun ligger krav om en grunduddannelse men også om efteruddannelse. I forbindelse med dette krav om kvalifikationsuddannelse er en overgangsordning blevet foreslået. Overgangsordningen vil være gældende for de chauffører, som udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler under 3500 kg, når loven træder i kraft den 1. januar næste år, og som derudover kan dokumentere minimum to års erfaring. Da det endnu ikke er kommet på plads, hvordan denne grunduddannelse og efteruddannelse til varebil kommer til at se ud, kan vi ikke med sikkerhed beskrive varebil efteruddannelsen. Men alt tyder på, at chaufførerne kan forvente 2 dages efteruddannelse hvert. 5. år. 

Hvad indebærer loven?

I praksis betyder den nye lov, at efter den 1. januar 2019 skal alle vognmændene have en vognmandstilladelse og chaufførerne i bilerne en grunduddannelse eller efteruddannelse. Derfor ser en grunduddannelse og efteruddannelse varebil dagens lys. Grundlæggende betyder loven om tilladelsesordningen også, at vognmændene skal have tilladelse til at drive en vognmandsforretning. For at få tilladelse skal man leve op til en række krav, som vi i dag kender det fra lastbiler og varebiler over 3500kg. Det kan blandt andet være krav om virksomhedsform, god skik, restancer og økonomi samt faglige krav og krav om uddannelse.

Tankerne bag

De seneste år har vi set flere og flere varebiler på vejen herhjemme. Vi sender flere og flere pakker til hinanden, lige som vi handler på internettet som aldrig før – og det kan ses på antallet af varevogne. Loven kommer til at betyde mere kontrol, mere uddannelse og krav om vognmandstilladelse. Hensigten bag loven er at bekæmpe blandt andet sort arbejde, illegal arbejdskraft og socialt bedrageri og derudover at øge trafiksikkerheden. Det sker ved, at branchen nu bliver underlagt en række krav til bl.a. uddannelse og udstyr, nøjagtig som vi kender det fra den tungere ende af godskørslen. Den nye tilladelsesordning for varevognene er nemlig en tilpasset version af ordningen for varebiler og varevogne, der kører godskørsel for fremmed regning på mere end 3500 kg.

Hos DEKRA er vi glade for, at sikkerheden øges på de danske veje, og at de mange vognmænd og chauffører nu kommer til at arbejde under ordnede forhold i Danmark. Derudover ser vi frem til at forhåbentligt komme til at tage godt imod de nye og erfarne varevognschauffører, der skal have enten en varebil grunduddannelse eller en varebil efteruddannelse.

Har du spørgsmål? Ring til os på 70 60 65 00

70 60 65 00

Spørgsmål?

Indtast navn og telefon nr. Så kontakter vi dig!

Navn *
Telefon *