Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram
Kundeservice 70 60 65 00 Alle hverdage mellem 07.30-16.00 Book online her 90% vil anbefale DEKRA til andre


Varevogn uddannelse

Antallet af varevogne og varebiler på vejene herhjemme er steget mere og mere de seneste år. Men det er der ikke meget at sige til. Vi sender flere og flere pakker til hinanden og handler på internettet som aldrig før, hvilket kan ses på antallet af varevogne. Udviklingen ændrer sig nok ikke, men fra nu vil det blive en version, der er mere reguleret, hvilket betyder ordnede forhold i branchen og øget sikkerhed på vejene. Denne sommer har Folketinget vedtaget en ny lov, der handler om varevogne på under 3500 kg, der kører med gods for fremmed regning. Den nye lov kommer til at betyde mere kontrol, mere uddannelse og krav om vognmandstilladelse, når det kommer til varevogne, de chauffører, der sidder bag rettet, og vognmændene.

Hvad indebærer loven?

Grundlæggende betyder den nye lov om tilladelsesordningen, at vognmænd nu skal have en tilladelse før de kan drive en vognmandsforretning.  Man skal leve op til krav om f.eks. økonomi, restancer, virksomhedsform og god skik for at få tilladelsen, ligesom man skal opfylde faglige krav og ikke mindst sørge for uddannelse til ens varevogn chauffører. Både en varevogn grunduddannelse og efteruddannelse kommer til at se dagens lys, da den nye lov også indebærer varevogn uddannelse til chaufførerne. Den nye lov betyder derfor, at efter den 1. januar 2019 skal alle vognmændene have en vognmandstilladelse og chaufførerne i varevognene en uddannelse

Hvad betyder det for chaufførerne? 

Det kommer til at betyde uddannelse for varevogn chaufførerne. Med loven er der lagt op til en reel vognmandsuddannelse, så kommende vognmænd skal tage et kursus. Der ligger nu krav om både en grunduddannelse og en efteruddannelse. En overgangsordning er blevet foreslået i forbindelse med kravet om kvalifikationsuddannelse. Så de chauffører, som når loven den 1. januar 2019 træder i kraft, udfører godskørsel for fremmed regning i varebiler og varevogne, og som kan dokumentere minimum to års erfaring ville kunne komme ind under. Det er endnu ikke fastlagt, hvordan varevogn grunduddannelsen og efteruddannelsen kommer til at se ud. Men det ser ud til at varevogn chaufførerne kan forvente et par dage på kursus.

Tankerne bag og implementering af loven

Hensigten bag er bekæmpelse af sort arbejde, illegal arbejdskraft og socialt bedrageri samt at øge trafiksikkerheden. Det betyder, at hvis man arbejder med de pågældende varevogne, vil man blive underlagt en række krav til bl.a. uddannelse og udstyr, som vi kender det fra den tungere ende af godskørslen. Den nye tilladelsesordning for varevognene er nemlig en tilpasset version af ordningen for varebiler og varevogne, der kører godskørsel for fremmed regning for biler over 3500 kg. Folketinget har besluttet, at loven, som er blevet omtalt af flere som Godskørsel Light, bliver rullet ud af to omgange. Den første del er gået i gang og er til for at lette den f.eks. administrative forberedelse, inden at tilladelseskravet træder i kraft, hvilket det gør den 1. januar 2019.

Hos DEKRA er vi glade for, at sikkerheden på de danske veje øges, og at de mange vognmænd og chauffører i Danmark nu kommer til at arbejde under ordnede forhold. Derudover ser vi også frem til forhåbentligt at komme til at tage rigtig godt imod de nye og erfarne varevognschauffører, der skal have enten en grund- eller en efteruddannelse, optil og efter den nye lov om varevogne på under 3500 kg træder i kraft den 1. januar 2019

Har du spørgsmål? Ring til os på 70 60 65 00

70 60 65 00

Spørgsmål?

Indtast navn og telefon nr. Så kontakter vi dig!

Navn *
Telefon *