Besøg os på Facebook Besøg os på LinkedIn Besøg os på Instagram
Kundeservice 70 60 65 00 Alle hverdage mellem 07.30-16.00 Book online her 90% vil anbefale DEKRA til andre


Vognmand til varebil

Folketinget har denne sommer vedtaget en ny lov, der betyder krav om vognmandstilladelse og efteruddannelse til varebilschauffører, der kører i biler med gods for fremmed regning på under 3500 kg. Den nye lov træder i kraft i to omgange, den første del er trådt i kraft, så der er tid til at få det administrative på plads, inden selve tilladelseskravet træder i kraft 1. januar 2019. Den nye lov er blevet kaldt Godskørsel Light, da den nye tilladelsesordning for varevognene er en tilpasset version af ordningen for varebiler og varevogne, der kører godskørsel for fremmed regning på mere end 3500 kg. Loven betyder, at de lettere varebiler nu bliver underlagt en række krav til bl.a. uddannelse og udstyr, nøjagtig som vi kender det fra den tungere ende af godskørslen.

Hvad betyder det for vognmændene?

I praksis betyder loven om tilladelsesordning for varebiler en vognmandsuddannelse til varebil, og at man som vognmand til varebil have en vognmandstilladelse og chaufførerne i bilerne en grunduddannelse eller efteruddannelse efter den 1. januar 2019. Grundlæggende betyder loven om tilladelsesordningen at vognmænd nu skal have tilladelse til at drive en vognmandsforretning, også når det kommer til kørsel af fremmed gods i varebiler på under 3500 kg. For at få denne tilladelse skal man leve op til en række krav, som vi i dag kender det fra lastbiler og varebiler over 3500kg. Der kan blandt anet være tale om krav i forhold til virksomhedsform, god skik, restancer og økonomi samt faglige krav og krav om uddannelse. Derfor ser en grunduddannelse og efteruddannelse af varebilschauffører nu også dagens lys.

Uddannelse til chaufførerne

Den nye lovgivning er lig med vognmandsuddannelse til varebil og uddannelse af chauffører. Det gælder nye som erfarne varebilschauffører. Dermed er der blevet lagt op til, at der skal være en reel vognmandsuddannelse. Hvilket for kommende vognmænd og chauffører betyder et grundkursus. Men det betyder også uddannelse for eksisterende chauffører, da der ikke kun ligger krav om en grunduddannelse men også om efteruddannelse. I forbindelse med dette krav om kvalifikationsuddannelse er en overgangsordning blevet foreslået til dem, der kan dokumentere to års erfaring.

Tankerne bag

I Danmark bliver der sendt flere og fere pakker, og vi handler mere på internettet end nogensinde. Dette kan ses på antallet af varevogne på de danske veje. Derfor har Folketinget vedtaget en ny lov, der omhandler de lette varebiler på under 3500 kg, der kører med gods for fremmed regning.

Det kommer til at betyde mere uddannelse, mere kontrol og krav om vognmandstilladelse. Formålet med den nye lov er at bekæmpe f.eks. sort arbejde, socialt bedrageri og illegalt arbejde og derudover at øge trafiksikkerheden. Dette sker ved, at branchen får ordnede forhold samt mere kontrol og mere uddannelse.

Hos DEKRA er vi glade for, at de mange vognmænd og chauffører nu kommer til at arbejde under ordnede forhold i Danmark, og at trafiksikkerheden i Danmark højnes. Vi ser også frem til at forhåbentligt at kunne tage godt imod de nye og erfarne varevognschauffører, som enten have skal grund- eller efteruddannelse og de vognmænd, der skal have en vognmandsuddannelse til varebil.

Spørgsmål? Ring til os på telefon 70 60 65 00

70 60 65 00

Spørgsmål?

Indtast navn og telefon nr. Så kontakter vi dig!

Navn *
Telefon *