Hvad er situationsbestemt ledelse?
Situationsbestemt ledelse
I situationsbestemt ledelse skifter lederen mellem forskellige ledelsesstile alt efter den pågældende situation. Ledelsesteorien tager udgangspunkt i, at alle mennesker er forskellige og derfor har forskellige ledelsesbehov.
Ledere, der anvender ledelsesformen, tilpasser derfor sin ledelsesstil til hver enkelt medarbejder for at opnå størst mulig effekt af den enkeltes indsats. På den måde er situationsbestemt ledelse også en ledelsesstil, der tager højde for medarbejderens udviklingsniveau og medarbejderens kompetencer – og på den måde giver de bedste forudsætninger for at højne medarbejderens motivation og trivsel samt at skabe øget effektivitet.
Derfor benytter mange moderne organisationer også situationsbestemt ledelse som en tilgang for tilpasset ledelse, der kommer den enkelte medarbejder til gode.
De tre trin inden for situationsbestemt ledelse
Når en leder anvender situationsbestemt ledelse, gennemgår lederen ofte tre trin.
-
Fokus på opgaven – Herunder vurderer lederen opgavens sværhedsgrad i den konkrete situation, og om det er en opgave, som den pågældende medarbejder har erfaring med at løse. Denne vurdering ses som en del af lederens rolle.
-
Fokus på medarbejderen – I dette trin ser lederen typisk på medarbejderens faglige kompetencer og motivation for at løse opgaven. Hvis medarbejderen ikke har de nødvendige kompetencer til at udføre opgaven, skal lederen her vurdere, om medarbejderen skal have tilført de manglende kompetencer. Det er således et vigtigt punkt, fordi det forholder sig til medarbejderens behov i forhold til at løse en given opgave.
-
Fokus på ledelsesstilen – Her skal lederen vurdere, hvilken ledelsesstil, der er den rette at anvende til den pågældende medarbejder. Hvad er det for en form for ledelse, der kan gøre, at medarbejderen føler sig motiveret og kan gå til opgaven med et højt engagement?
Hvor stammer situationsbestemt ledelse fra?
Situationsbestemt ledelse er en del af ”De fire ledelsesstile”, der oprindeligt blev udviklet af psykologerne Paul Hersey og Ken Blanchard. Teorien er sidenhen blevet videreudviklet af Ken Blanchard, og er nu kendt som SLII.
Har du lyst til at se nærmere på vores business-kurser, hvor ledelse også er på programmet?
Hos DEKRA har vi flere kursustilbud, hvor vi retter fokus mod blandt andet ledelse, bæredygtighed og kunstig intelligens.