I de fleste virksomheder er konflikter en del af dagligdagen. Konflikter med medarbejdere er nok noget af det mindst sjove ved at være leder. Det er den del af jobbet som de fleste ledere har sværest ved at håndtere.

Mange konflikter bygger på misforståelser – så er godt sted at starte er at kende dine medarbejdere rigtig godt og have en tydelig og ærlig kommunikation/dialog.

3 teknikker til at løse konflikter med dine medarbejdere

  1. Tænk ”Vi”:
    • Vis medarbejderen at hans/hendes mening er vigtig, også når du er uenig. Inddrag medarbejderen og tænk ham/hende som en medspiller.
  2. Undersøg:
    • Undersøg medarbejderens oplevelse af situationen. Vis interesse, forståelse og anerkendelse via dialog.
  3. Gør noget:
    • Konflikter kræver handling og initiativ. Det er vigtigt, at du viser medarbejderen, at du gør noget for at løse konflikten og styrke arbejdsrelationen. Tal om hvad I er uenige om og processen fremover.

Hvad kan vi hjælpe dig med?