En empatisk leder

En empatisk leder arbejder ud fra teorien om, at jo bedre du forstår dine medarbejdere, jo bedre kan du lede dem. En empatisk leder forholder sig derfor imødekommende og nysgerrigt til alle sine medarbejdere. På den måde får lederen et godt billede af den enkelte medarbejder og denne behov. En empatisk leder skaber ofte bedre resultater end en autoritær leder gør. Det skyldes, at medarbejderne ikke frygter deres leder, men i stedet har fokus på deres egen performance.

Godt arbejdsmiljø

En empatisk leder har ofte stor succes med at skabe et godt arbejdsmiljø med positive, loyale og engagerede medarbejdere. Lederens interesse for den enkelte medarbejder får medarbejderen til at føle sig værdsat og hørt. Det er begge dele med til at motivere medarbejderen.

Det er vigtigt, at man som empatisk leder stadig holder en vis distance til sine medarbejdere. Det gælder derfor om at finde en balance, hvor lederen både er i stand til at vise empati, men samtidig skal kunne gøre sin autoritet som leder gældende.

Ulemper ved en empatisk leder

Ulempen ved en empatisk leder er, at de kan have svært ved konflikthåndtering. Det betyder, at der kan være problemer i virksomheden, der ikke blive håndteret. Samtidig har empatiske ledere ofte ikke en forståelse for de dynamiske medarbejdere, der er drevet af konkurrence og resultater. Den manglende forståelse kan gøre det svært for lederen at skabe de ønskede resultater hos denne medarbejdergruppe.

Hvad kan vi hjælpe dig med?